Az OTP Bank Agrárágazati Igazgatósága 2012 óta folyamatosan együttműködik a leánybanki központok kis- és nagyvállalati üzleti területeivel annak érdekében, hogy előmozdítsa az agrár üzletfejlesztést az OTP Csoporton belül. A témával kapcsolatban Balogh Tamással, az OTP Bank Agrár Értékesítéstámogatási és Üzletfejlesztési Főosztály vezetőjével beszélgettünk.
1. Az OTP Csoport szerte Közép-Európában jelen van. Itthon az utóbbi
időben nagy hangsúlyt kapott az agrárfinanszírozás, a határon túl is
foglalkoznak mezőgazdasági cégekkel?
Igen, ugyanúgy, ahogy itthon, már ötödik éve
ösztönözzük és segítjük az agrárfókusz erősödését a leánybankoknál is.
Elhivatottan hisszük, hogy a közép-európai régióban az agrárium szereplői egy stabil,
biztonságos és jövedelmező ügyfélkör.
2. Milyen
szolgáltatásokhoz és előnyökhöz férhetnek hozzá a külföldön tevékenykedő
agrárvállalkozások? Mit gondol, melyik lesz ezek közül a legnépszerűbb az idén?
Természetesen a bankjaink minden szolgáltatása
igénybe vehető a külföldön tevékenykedő agrárvállalkozók részére is. Emellett a
banki oldaláról érkező támogatás is
érezhető, mert növekszik az ágazatra és az ágazatban tevékenykedő
ügyfelekre vonatkozó speciális tudásuk, így könnyebb a kommunikáció, az
ügyfelek felmérése és az igényekhez passzoló termékek, szolgáltatások, ügyletek
ajánlása. Az EU-s országokban például nagyon népszerű az éves mezőgazdasági
támogatások, illetve a pályázati támogatások megelőlegezése, de ehhez át kell
látni a támogatási rendszerek szabályozását, illetve az agrárium pénzügyi és
beruházási sajátosságait. A magyarországi tapasztalatok alapján 4 országban
(Bulgária, Románia, Szlovákia és Horvátország) vezetik be az EU-s direkt
támogatások 2 éves előfinanszírozását, úgy gondoljuk, hogy az idén ez lehet az
egyik legnépszerűbb termékük és az előzetes felmérések alapján az ügyfelek
pozitív fogadtatásával számolunk.
3. Mely
országokban érhetőek el ezek a szolgáltatások?
Szlovákia, Horvátország, Románia és Bulgária aktív
az EU-s pénzekhez kapcsolódó banki termékekben, míg Szerbiában és Ukrajnában a
helyi viszonyokra alkalmazott ügyletek, illetve agrártermékek a jellemzők.
Oroszország és Montenegró még az agrár üzletfejlesztés előtt áll.
4. Mit
jelent a csoportszintű kiszolgálás az OTP-nél, és mik ennek fő előnyei az
ügyfelek számára?
Ezen képességünket folyamatosan javítva arra koncentrálunk,
hogy ha az egyik országban már ügyfelünk valaki, akkor a másik országban se
legyen ismeretlen számunkra. Az anyacégek figyelmét felhívjuk arra, hogy a
külföldi leánycégeik banki kiszolgálásában is állunk rendelkezésre. Szóval,
„határon túl is bankon belül”. A bankcsoport tagjai között gyorsabb az
információáramlás, de a pénzátutalás is, ezt az ügyfeleink értékelik.
5. Milyen
tapasztalattal és referenciákkal rendelkezik a bank az agrárfinanszírozás
területén?
Magyarországon szerencsés helyzetben vagyunk, mert
az OTP Bank létrehozott egy önálló üzletágat erre az ügyfélkörre, így minden
szakmai, személyi és anyagi erőforrás rendelkezésünkre áll. Hitelállományunk
az utóbbi években közel a háromszorosára nőtt. Összességében az OTP Csoport 9
bankja 70 000 agrár ügyfelet szolgál ki. A leánybankoknál segítjük a
mezőgazdaság és élelmiszeripar piacfelmérését és a bevált üzleti irányok,
módszerek meghonosítását is. És ez nem csak egyirányú, mi is sokat tanulunk és
igyekszünk adaptálni a legjobb gyakorlatokat.
6. Hol
tájékozódhatnak lehetőségeikről az érdeklődők?
Tavaly indítottuk az otpagrar.hu honlapot, ahol az
érdeklődők a szakmai cikkek, esettanulmányok mellett koncentráltan
megtalálhatják az agrár irányú szolgáltatásainkat, illetve számos ötletadó
információt is. Emellett fejlesztés alatt áll az otpagro.com elosztó oldal is,
mely bankcsoport szinten, komplexen egy helyen teszi elérhetővé a banki, a
lízing és a tanácsadási szolgáltatások. Így az OTP csoport üzleti, jogi,
pénzügyi helyismerete és több nyelvű kommunikációja segíti az ügyfeleket
pénzügyeikben.
Sok ügyfélrendezvényt is tartunk a személyes
kapcsolatépítés jegyében. Egy ilyen újdonság lesz az „OTP Agrár - Határ Menti
Üzleti Fórum” szeptemberben Szegeden, ahová a Dél-Alföld és az azzal határos
román, szerb és horvát leánybankjaink nagy agrárügyfeleit hívjuk meg egy közös
ismerkedésre. Ezeken az alkalmakon biztatjuk az ügyfeleinket, hogy éljenek
azzal a lehetőséggel, hogy az OTP csoport üzleti, jogi, pénzügyi helyismerete
és többnyelvű kommunikációja segíti őket a pénzügyeikben az Adriától az
Uralig.
7. Mit
tehet az, aki személyesen is szeretne találkozni a bank szakértőivel?
A nagyobb ügyfelek részére a Kereskedelmi Banki
Centrumokon keresztül minden megyében elérhetők a banki referensek és az
agrárvállalkozói értékesítési tanácsadóink – az elérhetőségük szintén
megtalálható az otpagrar.hu oldalon -, akik segítik megtalálni azokat a
leánybanki kollégákat, akik külföldön is a megfelelő szakértelemmel állnak
rendelkezésre. Ezen kívül a Bank itthon és külföldön is rendszeresen részt vesz
agrárkiállításokon, ahol szakembereinkkel személyesen is találkozhatnak meglévő
ügyfeleink és az érdeklődő vállalkozások egyaránt.
Ajánljuk további friss híreinket a témában.