2022.09.26
Kitartó munkával, trendet formálva lett országosan ismert a Lipóti Pékség. A nemrég élelmiszeripari kategóriában Agráriumért OTP díjjal elismert vállalkozás alapító-tulajdonosa, Tóth Péter mutatta be, hogyan lett egy pékség ötletéből országos hálózattal rendelkező vállalkozás, amely a multikkal is sikerrel veszi fel a versenyt.
Négyéves vállalkozói tapasztalattal és számos ötlettel, egy családi vállalkozás tagjaként, 1992 tavaszán négy fővel indította be első pékségét Tóth Péter, a Lipóti Pékség alapító-tulajdonosa. „A hús- és élelmiszerbolti eladószakmát továbbgondolva egy ABC-ben a húspult mellé szerettem volna látványpékséget kialakítani” – fogalmazott. Ezek a tervek jártak a fejében, amikor találkozott egy ’56-ban emigrált, magyar származású üzletemberrel, és az ő tanácsára inkább olyan pékséget alakítottak ki családi házukban, ahonnan a szomszéd faluba is tudtak szállítani. „A mama szobája volt maga a pékség, a spejz pedig a lisztraktár” – emlékezett vissza, tehát volt honnan fejlődnie a ma már országosan ismert Lipóti Pékségnek.
Tanulási folyamat
A növekedés folyamatos volt, hamar szélesedett ügyfélkörük, de az igazi kihívás a 2000-es évek elején érte őket, amikor megjelent a multikereskedelem. „Ez egy külön erőpróba volt nekünk is és minden vállalkozásnak, hiszen rákényszerített, hogy átalakítsuk a gondolkodásunkat”. Ezért fogalmazott úgy, hogy „a multiknak köszönhetően 2006. január 20-án három mintaboltot nyitottunk Győrben”. A negyedik üzlet pedig egy újabb fordulópontot jelentett, mivel azzal már egy franchise-alvállalkozó lépett be közéjük. Rövidesen már válogathattak a jelentkező alvállalkozók közül, ez pedig meghozta azt a felismerést számukra, hogy „nem biztos, hogy a többi boltot is nekünk kell megnyitni: fejlődjünk együtt az alvállalkozókkal, mi pedig koncentráljunk a hatékonyságra, a minőségre, a boltokban pedig érvényesüljön a mindent a vásárlókért szemlélet”.
A következő 15 évben, 300 mintabolttal, évente húsz üzlettel fejlődött a vállalkozás, és országos lefedettséget sikerült kialakítaniuk, Soprontól Gyulán át Nyíregyházáig 68 alvállalkozóval. Van olyan alvállalkozójuk, akinek egy, de olyan is, akinek már tíz üzlete van.
Egy igazi vállalkozó azonban Tóth Péter szerint soha nem érezheti, hogy megállapodhat, így a Lipótinál is folyamatosan változtak a céljaik. „Nagyon sokat jártam Nyugat-Európában tanulni, mind a kereskedelem, mind a sütőipar területén, és tisztán lehetett látni, hogy csak a kézműves pékségek, illetve a nagy hatékonysággal bíró nagyüzemek tudnak tovább fejlődni. Vagyis azok a vállalkozások, amelyek a minőségben és a hatékonyságban verhetetlenek” – tette hozzá a vállalkozó.
Pozitív gondolkodás
És hogy az élet milyen gyorsan át tudja írni a korábbi igazságokat, az jól látszik abból, ahogyan Tóth Péter a mintaboltokról fogalmaz. „Ennek a háromszáz mintaboltnak a jövőjét nagyban befolyásolta a pandémia. Ezeket az üzleteket ugyanis nagy, gyalogos forgalommal rendelkező, frekventált helyre telepítettük, de a járvány átalakította a vásárlói szokásokat. Ehhez nekünk is igazodnunk kellett, ezért azok az üzletek kerültek előtérbe, amelyek autóval gyorsan megközelíthetők, és kevesebb emberrel találkozik a vásárló”.
Mint elmondta, szeretnének maradni annál a szemléletnél, pozitív gondolkodásnál, ami a családi vállalkozásukat jellemzi. „Nálunk a kézfogás többet ér, mint egy 20 oldalas szerződés” – érzékeltette az emberi kapcsolatok kulcsszerepét vállalkozása sikereiben. Ezekben az üzletekben naponta több mint 170 ezer vásárló veszi meg termékeiket. A legújabb, Hatvanban épülő sütőüzemükben naponta 1,5 millió terméket fognak gyártani, és amit a pandémia alatt a home office-ba vagy karanténba szorult, akár kenyérsütésbe is belefogó fogyasztók biztosan értékelnek: mindezt 80 ezer liter kovász felhasználásával, a minőségre és a hatékonyságra alapozva, és – ami szintén nagy szó – versenyhelyzetet teremtve Magyarországon a multikereskedelemnek.
Ehhez a pozitív gondolkodáson kívül persze más is kell, amit az alapító úgy foglalt össze, hogy: „a vállalkozás is olyan, mint a sport, mi sikerorientáltak vagyunk, és nem titkolom, a legjobbak szeretnénk lenni. Azt is fontos tudniuk a fiataloknak, hogy minden vállalkozás életében vannak nehézségek. Náluk ezekre az a válasz, hogy „nem problémák vannak, hanem megoldandó feladatok”.
Tóth Péter számára mindemellett nagyon fontos a család. Hálás azért, hogy négy gyermeke született, „és legnagyobb örömöm és közös sikerünk, hogy mind a három nagyfiam már velünk dolgozik, így minden esélye megvan annak, hogy a Lipóti egy többgenerációs vállalkozássá tudjon fejlődni”.
Nagyberuházás Hatvanban
Nagy sikernek tartja, hogy Hatvanban egy olyan üzemet tudnak kialakítani – 20 ezer négyzetméteren, nemzetközi mércével mérve is korszerű technológiával felszerelve – ahol a termékekbe is át tudják ültetni mindazt a fejlődést és tapasztalatot, amit a Lipóti 30 év alatt felhalmozott. Az így előállított termékekkel pedig hozzájárulhatnak az 5–6 ezer magyar tulajdonú kiskereskedelmi egység versenyképességéhez is.
Mint kiemelte, a hatvani nagyberuházásuknak köszönhetően az elmúlt két évben vállalkozása még szorosabb kapcsolatba került az OTP Agrárral. „Ennek köszönhetően még nagyobb rálátásom lett arra, hogy az OTP Agrár szakemberei mekkora tudással, mekkora tapasztalattal rendelkeznek. Mindenképpen ajánlom a velük való munkát, hogy ezt a tudást és tapasztalatot ne csak nekünk, hanem más vállalkozásoknak is tovább tudják adni” – tette hozzá Tóth Péter.
Ajánljuk további friss híreinket a témában.